top of page

Hack-a-t(h)on of fun

Mijn eerste hackathon.

Wat een ervaring! Mijn eerste hackathon (weliswaar online, maar bon). Wist ik wat me te wachten stond? Ongeveer. Ik wist vooral dat het met heel veel brainstormen en netwerken ging zijn en dat is de reden waarom ik deze uitdaging aangegaan ben.


Hackathon van wat?


De organisator van de hackathon was Schwob. Schwob zorgt ervoor dat literaire klassiekers bereikbaar zijn voor iedereen. Het thema van de hackathon was 20- tot 35-jarigen overtuigen om meer klassiekers te laten lezen. Tot deze klassiekers behoren vooral de vertaalde literatuur uit de 20ste eeuw.


Hoe bereik je die twentysomethings?

De opdracht van mijn groep luidde als volgt: “Bedenk een multimediale aanpak voor het bekendmaken van klassiekers onder een jonger publiek en/of een multimediale manier om rond klassiekers te werken met jongere lezers.”


Na de voorstellingsronde zijn we meteen aan de slag gegaan met brainstormen. Omdat we een diverse groep waren, kwamen er vele ideeën met verschillende insteken. Dit maakte dat we uiteindelijk een heel breed project uitgewerkt hebben.


Ons uiteindelijke project?


Ik heb heel veel nieuwe mensen leren kennen en heb mijn netwerk fors uitgebreid.”

We kwamen al snel met het idee om de ‘Schwobweek’ in het leven te roepen. Gedurende heel deze week willen we jongeren aanmoedigen om deel te nemen aan de ‘Schwobcommunity’. Natuurlijk hebben we er ook een wedstrijdelement aan gekoppeld. Wat maakt dat jongeren sneller overtuigd gaan zijn.


De ‘Schwobcommunity’ zou een soort app zijn waarin je met vrienden je online leesclub zou kunnen starten. Daarnaast zijn er ook nog andere faciliteiten. Zo willen we podcasts opnemen waarin de vertalers van de klassiekers hun favoriete hoofdstuk voorlezen en er zouden ook podcasts per thema uit de boeken zijn. Vervolgens leek het ons leuk om verschillende quizes over de boeken te maken die je dan met je vrienden kan oplossen. En nog vele, vele, vele andere ideeën. Bijna teveel om op te noemen.


Kortom, het was een super interessante dag. Ik heb heel veel nieuwe mensen leren kennen en heb mijn netwerk fors uitgebreid. Ik raad dan ook iedereen aan om een keer deel te nemen aan een hackathon!


Meer weetjes?

Bekijk dan zeker mijn andere blogposts via deze link.

Kaat Pelkmans

Fijn dat je even langskomt! 

Wil je meer weten over wie ik ben en wat ik doe? Klik dan op de knop hieronder! 

Laat de posts naar jou komen!

Bedankt!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Black LinkedIn Icon
bottom of page