top of page

Crisiscommunicatie: erop of eronder

Wat te doen bij crisiscommunicatie?

Na de Expert Class van Yves Stevens, woordvoerder van het Nationaal Crisiscentrum, en Robbert Meulemeester van PM Risk Management werd ik meteen getriggerd om op zoek te gaan naar de do's en don'ts van crisiscommunicatie. Volgens Robbert is de definitie van crisiscommunicatie als volgt: informatie geven aan en interactie hebben met belanghebbenden. Voor mij is crisiscommunicatie vooral het verzorgen van de juiste communicatie op het juiste moment.


Do's

De belangrijkste 'do' is volgens mij het delen van feiten. Het is belangrijk dat je op een authentieke en eerlijke manier weergeeft wat het probleem is.

Daarnaast lijkt het mij ook belangrijk om tijd te nemen voor je reageert. Je moet tijdig de nodige informatie geven, maar met snel zijn maak je fouten.

Tenslotte denk ik ook dat het zeer belangrijk is om eerst intern te communiceren. Uit verschillende expert classes is dat ook als duidelijke tip meegekomen. Wanneer de interne doelgroep via via te weten komt dat er een crisis is, creëer je een groter probleem. Een belangrijke tip die Maaike Andries meegaf aan ons tijdens een Expert Class is dat je wel niet al te lang mag wachten met extern te communiceren. Anders lekt het nieuws van intern naar extern uit.


Don'ts

Volgens Elize Brolsma van Frankwatching is het belangrijk dat je als bedrijf de communicatie niet zomaar overlaat aan externen. Dit zullen dan wel professionals zijn, maar ze kennen je bedrijf misschien niet zo goed. Zorg er dan ook voor dat je zeker alles controleert wat dit extern bureau maakt.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet zonder empathie of excuses communiceert. Heb begrip voor de betrokken partijen en communiceer vooral naar diegenen die het hardst getroffen zijn.


Wil je meer weetjes?

Ben je benieuwd naar andere PR-weetjes. Of wil je gewoon weten waar ik mij dit academiejaar mee bezighoud? Klik dan op deze link.



Kaat Pelkmans

Fijn dat je even langskomt! 

Wil je meer weten over wie ik ben en wat ik doe? Klik dan op de knop hieronder! 

Laat de posts naar jou komen!

Bedankt!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Black LinkedIn Icon
bottom of page